Van Lijssel
timmert aan
de weg
‘Van Lijssel: méér dan een transportbedrijf’. Zo luidde de kop boven
het verhaal over Van Lijssel in de vorige editie van Bossche Zaken.
Die titel sloeg de spijker op de kop. Want Van Lijssel is óók actief
in de levering van grond- en bouwstoffen, grondwerk en infra,
sloopwerk en saneringen. Het familiebedrijf zit niet stil en richt de
blik nadrukkelijk naar de toekomst.
Met een historie van meer dan 60 jaar is Van Lijssel
anno 2016 een beeldbepalende speler, ook ver
buiten de regio. Als transportbedrijf voor de grond-,
weg- en waterbouw is het sinds 2008 in Den Bosch
gevestigde bedrijf betrokken bij tal van grote landelijke
projecten. Zo was men vanuit het specialisme grond-
en asfalttransport nauw betrokken in het bouwteam
voor het project A12 VEG, de verbreding van de A12 op
het traject tussen Veenendaal, Ede en Grijsoord. Die
recente klus werd geklaard voor Heijmans, waar Van
Lijssel al sinds jaar en dag mee werkt.
FLEXIBILITEIT
“Heijmans heeft ons tot één van de vijf vaste
partners verkozen, waarmee ze op het gebied van
asfalttransport landelijk werken”, vertelt bedrijfsleider
Jan van Nistelrooij, de beoogde derde generatie in het
familiebedrijf. Hij is een zoon van de zus van André en
Nico van Lijssel, allebei nog actief in het bedrijf. André
heeft daar wegens gezondheidsredenen een stapje terug
gedaan en fungeert meer op de achtergrond. Broer
Nico is algemeen directeur. De grote kracht van het
bedrijf ligt volgens hem in de service die elke dag aan
iedere opdrachtgever, groot of klein, wordt geboden.
“Dat vraagt veel flexibiliteit”, erkent hij. “Zeker met
een 24/7 bedrijf als het onze. Gelukkig hebben we met
hoofdplanner Hans een superkracht in huis.”
Van Lijssel werkt bij voorkeur als onderaannemer,
leverancier of transporteur. Met een modern eigen
wagen- en machinepark van zo’n 35 eenheden, een
vast team van zo’n 45 mensen en de mogelijkheid tot
collegiale inhuur bij grote drukte kan men opdrachten
van elk formaat aan. “We hebben meerdere diensten
onder één dak”, stelt Van Nistelrooij. Eén daarvan
isWVL Grondstoffen (zand en grind, grondbank,
recycling en haven op- en overslagfaciliteiten),
dat binnenkort wordt omgedoopt tot Van Lijssel
Grondstoffen. Daar wordt uiterst efficiënt gewerkt.
“Klanten die hier puin en grond komen lossen, nemen
vaak weer zand en granulaten mee terug. Die efficiency
is voor beide partijen wel zo prettig.”
TOEKOMST
Service, kwaliteit en betrouwbaarheid vormen de
pijlers waar Van Lijssel groot op is geworden.
Nico van Lijssel: “Iedereen kan van A naar B rijden.
Wij vinden het verlenen van service van groot belang.”
“En we komen onze afspraken na”, voegt Jan van
Nistelrooij toe. Voor de (nabije) toekomst ligt er de
ambitie om door te groeien, in meters én in omzet.
Van Lijssel is technisch al klaar voor die toekomst.
Zo zijn alle wagens voorzien van track & trace. “Wij,
maar indien gewenst ook onze opdrachtgevers,
kunnen zien wanneer ze laden, hoeveel ze laden en
waar ze zijn”, somt de bedrijfsleider op. “Daarvoor is er
een compleet nieuw programma op maat geschreven.
Die functionaliteit willen we ook graag uitbreiden naar
onze charters. Zo houden we overzicht, weten we altijd
wat er speelt en blijven we flexibel. Hierdoor kunnen
we onze klanten nog efficiënter van dienst zijn en een
nog betere service verlenen.”
118
BOSSCHE ZAKEN